CONTENT & KOMMUNIKATION

Når web-content forener den gode brugeroplevelse

  • Maj 2018

Content til webløsninger

Kommunikation på nettet skal altid tage højde for kontekster og enheder. Digitale læsemønstre skal tænkes ind i teksterne, så websitets design og tekniske features får lov til, at spille sammen med indholdets bogstaver på de bedste vilkår. Tilsammen skal de forene den gode brugeroplevelse.

Web-content

Navigation, overskrifter, resumeer, brødtekster og call to actions (you name it) skal tilpasses til webløsningernes læsere. Den digitale bruger skanner flittigt indhold og efterspørger altid overblik. Med andre ord "Det skal bare gå hurtigt!".

Det handler om at skabe tydelige handlinger og mening med teksten. Dine web læsere er altid på jagt efter nye informationer eller produkter. Der bliver truffet hurtige beslutninger. Så derfor skal teksterne ved det aller første møde, overbevise den web besøgende om, at læse lige præcis denne tekst færdig. 

Start med det vigtigste. Afvent ikke med at røbe med pointen. Forklar det I gerne vil sige så nemt og kort som muligt. Undgår at det bliver kompliceret, ved kun at prioritere den aller (aller aller) vigtigste information.

Skriv til en læser der skimmer, skipper og scanner. Brug korte sætninger. Tag læseren i hånden. Din besøgende er ret ofte doven i søgningen efter informationer, så gør det så nemt som overhovedet muligt for dem. Brug de genkendelige ord og skriv med SEO i baghovedet. Og. Og. Og....

Det er først når det hele spiller sammen på de bedste vilkår, at det fuldender den gode brugeroplevelse. Nogle gange kan det først være i løbet af content opgaverne, at du opdater nye fejl eller mangler ved selve løsningens design og funktioner. Det er jo først her, at man får det fuldstændige færdige udtryk. 

Det handler derfor om at prioritere og anerkende alt det arbejde der ligger i forlængelse af både strategi, UX-, design- og udviklingsfaser. Og det ville da være ærgerligt hvis det endte med at være en dårlig content oplevelse, der forvrængede den samlede brugeroplevelse. Ikke? 


  • Struktur
  • Overblik
  • Budskaber
  • Appetitvækkere
  • Aktiv form
  • Læsevenlighed
  • Brugercentreret

Brug for hjælp til web-content opgaver?

Hos Cabana assisterer vi med website content og kommunikation til webløsninger på flere niveauer.


  • Udarbejde content til web på tværs af plaforme og enheder
  • Skrive tekster tilpasset virksomhedens sprog
  • Forbedre eksisterende content - redefinering samt omskrivning
  • Implementere og formattere content til de nye løsninger

Når vi hjælper kunder med kommunikationsopgaver, indleder vi altid med at sætte rammerne for retningen af vinkler. For der er mange veje at gå. Rigtig mange. Vores erfaring fortæller os, at det hænder, at content opgaver kan få projekter til at gå i stå. Undgå at skulle udskyde datoen for at gå live, fordi der mangler hænder til at løfte jeres content opgaver. Oprust dine nye løsninger og brugeroplevelser gennem kraftfuldt og klart indhold tilpasset afsendere, kontekster og målgrupper.

Læs mere om hvordan vi kan hjælpe med design og content opgaver.