Gode råd til hverdagens dataetiske overvejelser

Blog: Etik og den gode brugeroplevelse

dataetik og den gode brugeroplevelse

Cabana bidrager til "Udvalget for den gode brugeroplevelse", som er IT-Branchens initiativ. Udvalget har til formål at sætte den gode brugeroplevelse i centrum for digitaliseringen.

For nyligt samledes udvalget til en workshop, hvor vi blandt andet arbejdede med, hvordan dataetiske overvejelser bedst muligt bliver en del af virksomheders hverdag. Workshoppen kastede gode refleksioner om etik i vores branche af sig og resulterede også i flere konkrete råd til at håndtere dataetikken i hverdagen. Dem gentager vi nogle af her.  

Early bird gets the worm...  

Dataetik. Et nyt konkurrenceparameter?

Alle virksomheder, der vil noget, har en digital tilstedeværelse. Derfor har dataetikken også bred relevans. Virksomheder er nødt til at gøre sig seriøse overvejelser om, hvordan de behandler den data, de opsamler. For at beskytte virksomheden og kunderne, ja, men også fordi det kan vise sig essentielt i et konkurrenceperspektiv.

Flere virksomheder begynder nemlig at arbejde strategisk med dataetik, og det er der rigtig god grund til. Brandingværdien i at arbejde med dataetikken som en kerneværdi kommer (ifølge dem, der ved en masse om sådan noget) til at være på højde med brandingværdien i at arbejde med eksempelvis miljøspørgsmål. 

Virksomheder, der satser på og investerer i dataetikken, bliver meget vel morgendagens vindere. Digital tillid bliver afgørende og derfor bliver dataetik et vigtigt konkurrenceparameter.
    

På med UX-brillerne. Hvad gør vi med etikken? 

Når vi designer den gode brugeroplevelse, skal hele processen – fra helt tidlig idégenerering til det endelige produkt - sættes i perspektiv til dataetik. Tilgangen skal være proaktiv, og i et UX-perspektiv kræver det, at dataetikken tænkes med og arbejdes ind i alle faser af designprocessen. 

UX-designerens primære opgave er at designe gode brugeroplevelser, men de bør også opdrages til at være kritiske overfor, hvad og hvordan de designer. Det er et væsentligt område, som virksomheder skal sørge for at belyse og inkorporere i virksomhedens daglige arbejde. 

Det leder os tilbage til snakken hos IT Branchen og nogle af de gode råd, vi tog med os derfra…

Dataetik i hverdagen - fire gode råd til at komme i gang 

  • Quicktest dine dataetiske overvejelser

”Kan min mor forstå det her? Ved hun, hvad hun siger ja til og hvad der sker med hendes oplysninger?” eller ”Vil jeg selv bruge produktet eller servicen? Har jeg nogen bekymringer eller tvivl?”. Stil helt lavpraktiske spørgsmål allerede i udviklingsfasen for at teste, om der er styr på de dataetiske aspekter. Det kan give hurtig afklaring og kan tilpasses jeres virksomhed.

  • Prioritér transparensen

Transparens giver tryghed. Og trygge brugere er ofte også glade brugere. Prioriter derfor gennemsigtigheden omkring de digitale produkter eller services, jeres virksomhed arbejder med.
   

  • Lad PrivacyKompasset vise vej

Hvis I er i tvivl om, om det, I gør nu, er godt nok, så kan online-værktøjet, PrivacyKompasset, måske hjælpe jer. Kompasset hjælper jer igennem dataetik-junglen og guider til bedre brug af data inden for lovens rammer.

  • Søg inspiration

Der findes mange tilgange til arbejdet med dataetik – det vigtigste er at komme i gang med indsatser, som passer til jeres virksomhed. Vi kan derfor have god gavn af at lade os inspirere af hinanden for at finde ud af, hvilke muligheder der er.

Vil du vide mere?   

Om IT-Branchens "Udvalget for den gode brugeroplevelse"

Udvalgets formål er at sætte den gode brugeroplevelse i centrum for digitaliseringen. Udvalget arbejder for at fremme vilkårene for digital udvikling, hvilket ultimativt skal skabe værdi i både professionelle og private sammenhæng. Resultater af udvalgets arbejde er allerede blevet samlet op af relevante beslutningstagere på Christiansborg, og det gør indsatsen i udvalget særdeles perspektivrigt. Læs om udvalget her

Om dataetik 

Vil du vide mere om arbejdet med dataetik og om, hvad du kan og bør gøre, så kan tænkehandletanken DataEthics gøre dig klogere. DataEthics er specialister i privacy tech og dataetiske produkter/tjenester, og de har skrevet en hel bog om, hvorfor det er essentielt for virksomheder at få styr på dataetikken. Bogen ligger til fri afbenyttelse her