NGF - Nature Energy

Fremtidens energi er grøn og personlig

  • CASE - Nature Energy

NGF

Et af Danmarks største energiselskaber har taget kampen op imod branchens uigennemsigtighed og envejs-kommunikation. I stedet tilbyder de skræddersyede energiløsninger til den enkelte

Værdi igennem energi

Da naturgas blev introduceret I Danmark i slutningen 1970’erne, var Naturgas Fyn, i daglig tale NGF, et af de 5 etablerede gasselskaber. I dag hedder NGF Nature Energy og er Danmarks tredjestørste gasselskab, der leverer energi i hele Danmark. Men forsyningsbranchen er hverken kendt for at være, i Jens Madsen, Digital Marketing manager for Nature Energys egne ord ”særlig sexet eller særlig gennemskuelig”.

”Desværre er det stadig sådan at når kunden får en gasregning eller besøger deres gasselskabs hjemmeside, så bliver de ikke ligefrem mødt af transparens eller kundevenlighed” uddyber han.

 

Inden for de sidste år har virksomheden været igennem en gennemgående forandringsproces, hvor især de digitale kanaler har været i fokus. Hele projektet er drevet af en ambition om at være frontløbere indenfor grøn energi og vedvarende produkter. Og hvordan gør man så det, når nærmeste konkurrent kun er ét klik væk? 

For Nature Energy handlede det om at tage en beslutning fra ledelsesniveau om at adskille sig fra branchens støvede envejs-kunderelation, et levn fra den gang energisektoren var monopolbaseret, og i stedet sætte sig ind i kundernes frustrationer og behov.

Løsning

For at opnå en tættere relation med sine kunder, må man vide hvad der er relevant for dem hvornår og hvad der bare er støj. Det centrale omdrejningspunkt for Nature Energys digitale transformation i 2016 var, i samarbejde med Cabana, at omsætte deres forretningsmæssige målsætninger til konkrete handlinger på deres platform. 

Det betød en mere målrettet udnyttelse af kundedata igennem deres Sitecore Experience platform, så den ikke blot indsamler den værdifulde data – hvor brugerne kommer fra, hvad de har set, åbnet eller klikket sig igennem før - men også sammenkæder den på tværs af kanaler. Dataene er i første omgang blevet brugt til at lave en e-mail automation plan, hvor indholdet af e-mails og hvor ofte de sendes ud, er tilpasset efter brugerens profil og adfærd.  

Når kunder, der har valgt den grønne produktpakke, eksempelvis opfordres til at aflæse deres gasmåler, modtager de efterfølgende en rapportering om, præcis hvor meget Co2 husstanden har sparet miljøet.

Det betyder at kunden både engageres og uddannes, med informationer funderet i relevans og aktualitet. Samtidig giver dataindsamlingen Nature Energy mulighed for at tilbyde deres kunder en mere personlig og skræddersyet rådgivning.

 Og det skaber kundeloyalitet.

 

Resultater

Nature Energy har skåret deres tidligere 10-15 produkter ned til 3 overskuelige produktpakker, som indeholder det mest basale, men som løbende skal udbygges og sammensættes med andre relevante produkter og tilbydes efter brugerens behov.  

Kun 2 uger efter lanceringen af Nature Energys første engagement flow på Sitecore Experience platformen, var der tydelige resultater at se på den mere målrettede e-mail kommunikation. 

Det indblik Nature Energys har fået i deres kunder betyder, at de allerede har flere af engagement flows på tegnebrættet, hvor fællesnævneren er at give deres kunder en nem, personlig, relevant og konsistent oplevelse.

Aflæs din måler kampagne

  • 80 % unik åbningsrate
  • 198 % åbningsrate (flere har åbnet mailen flere gange)

Konvertering

  • 60 % har klikket på linket til at aflæse måler
  • 48 % er konverteret og har aflæst deres måler

Nature Energys strategiske mission er at lave noget, som giver mening for vores kunder. Vi tror på, at hvis vi rammer dem med en målrettet kommunikation og relevante produkter, så går vi fra blot at være et forsyningsselskab til at være et værdiskabende element i deres hverdag.

Jens Madsen, Digital Marketing Manager Nature Energy