KODA

Musikken spiller – og det gør Kodas nye digitale kanaler også

Derfor skal du betale musikafgift. Det var idéen bag et nyt kampagnesite og et optimeret signup-flow, der skulle sikre Koda flere betalende brugere. Nøglen til succes blev den gode brugeroplevelse, så der var plads til alle de visuelle Koda-oplevelser, helt tæt på.

En bæredygtig musikbranche

Cabana og Kodas samarbejde var oprindeligt sat til frontend-opgaver på Kodas eksisterende hovedsite og kundesite. Men samarbejdet var et godt match - og det udviklede sig til et nyt kampagnesite og optimeret signup-flow, der hjalp Koda med at løfte deres vigtigste opgave:
at sikre en bæredygtig musikbranche.

Musik, der betyder noget

Koda sikrer musikken i dag og i morgen.
Den stemningsfyldte baggrundmusik på kaffebaren. De taktfaste beats, som pumper ud af fitnesscenterets højtalere. Den behagelige popmusik, der integrerer sig med frisørsalonens øvrige lydtapet. Vi tænker ikke over det, men musikken, vi hører i det offentlige rum, tilhører altid nogen. Og de skal selvfølgelig kompenseres. Det er her, Koda kommer ind i billedet.

Koda er en musikrettighedsorganisation med ca. 40.000 medlemmer. Koda blev stiftet i 1926 for at "indhente betaling for offentlig fremførelse af værker og at fordele midlerne til rettighedshavere". Missionen er stadig den samme, men Koda har ændret sig markant siden stiftelsen for mere end 90 år siden.

I dag har Koda manifesteret sig som en vigtig instans i musikbranchen. Kodas indsats sikrer nemlig, at kunstnerne bliver betalt for deres arbejde i dag - så der kan komme ny musik i morgen.

En brugeroplevelse i udvikling

At løfte den gode brugeroplevelse for Kodas målgruppe, handlede om konsistens i rejsen.
Derfor strakte frontend-udviklingen sig fra kampagnesite til layout af Kodas årsrapport og online selvbetjening, Mit Koda.

Samarbejdets nyeste skud på stammen blev et kampagnesite og et signup-flow, som skulle reflektere kærligheden til musikken og store koncertoplevelser. Alt sammen det, vi er med til at støtte under Koda. Vi greb projektet an fra analyse, strategi og design til den endelige udvikling, implementering og drift, så det var nemt for Koda at udbrede den gode musikkultur.

Når godt design betaler sig

Men hvordan får vi brugerne til at betale?
Vi gennemførte kognitive UX-afklaringer og workshops sammen med Koda - og fandt frem til, at den store udfordring lå hos mindre virksomheder, som frisører, caféer og restauranter, der ikke betalte den påkrævede afgift.

Det gjorde brugeropfattelsen til et centralt omdrejningspunkt for processen.
Vi arbejdede aktivt med forståelsen bag det at betale musikafgift til Koda - og at give potentielle betalere indsigt i, hvorfor afgiften er nødvendig og meningsfuld. Designet skulle optimere kommunikationen og tilmeldingsflowet - og gøre betaling mere enkel.

Tilmeldingsflow for fremtiden


Det nye kampagnesite skulle hjælpe med at fortælle brugerne om alt det gode, de er med til at støtte og gøre tilmeldingens signup-flow mere lettilgængelig, overskuelig og gnidningsfri.

Derfor indeholdt kampagnesiden kun helt få klikbare elementer med et signup-flow, der fungerede som en personlig rejse, der tog brugeren med ét step af gangen. Det aktiverende og visuelle univers blev på den måde en guide ind i de gode Koda-historier, både nu og for fremtiden.