koda har fået nyt kampagnesite og signup-flow

Musikken spiller - og det gør Kodas nye digitale kanaler også

Et samarbejde, der hurtigt fandt melodien

Cabana og Kodas samarbejde var oprindeligt begrænset til at omfatte frontend-opgaver på Kodas eksisterende hovedsite og kundesite. Samarbejdet viste sig dog som et godt match, og nu har også Cabana udviklet et kampagnesite og et optimeret signup-flow for Koda, som netop er gået live. Løsningerne skal hjælpe Koda med at løfte deres vigtigste opgave: at sikre en bæredygtig musikbranche.   

Baggrund 

Koda sikrer musikken i dag og i morgen

Den stemningsfyldte baggrundmusik på kaffebaren. De taktfaste beats, som pumper ud af fitnesscenterets højtalere. Den behagelige popmusik, der integrerer sig med frisørsalonens øvrige lydtapet. Vi tænker ikke over det, men musikken, vi hører i det offentlige rum, tilhører altid nogen. Og de skal selvfølgelig kompenseres. Det er her, Koda kommer ind i billedet...

Koda er en musikrettighedsorganisation med ca. 40.000 medlemmer. Koda blev stiftet i 1926 med det formål, at "indhente betaling for offentlig fremførelse af værker og at fordele midlerne til rettighedshavere". Kodas mission er stadig den samme, men Koda som organisation har naturligvis været igennem noget af en transformation siden stiftelsen for mere end 90 år siden.

I dag har Koda manifesteret sig som en vigtig instans i musikbranchen. Kodas indsats sikrer nemlig, at kunstnerne bliver betalt for deres arbejde i dag - så der kan komme ny musik i morgen.
    

Et samarbejde i udvikling

Koda har indenfor det sidste år lanceret både et nyt hovedwebsite og et nye kundewebsite. Projekterne stødte dog på udfordringer, fordi der ikke var tilknyttet frontend-udviklere til processen.

Koda måtte søge ekstern hjælp til at løse problemerne med implementeringen af websitenes designs. Her faldt valget på Cabana.

Cabana og Kodas samarbejde skulle vise sig at være et rigtigt godt match. Derfor fandt Koda det også oplagt at fortsætte med Cabanas frontend-assistance på andre projekter, eksempelvis på layoutet af Kodas årsrapport og Kodas online selvbetjening, Mit Koda.

Samarbejdets nyeste skud på stammen er et kampagnesite og et signup-flow, som netop er gået live. Her har Cabana stået for projektet fra ende til anden - fra analyse, strategi og design til udvikling, implementering og drift. 

"Jeg synes, det er ret imponerende, at man kan have et bureau, som er så dedikeret. Man kan ikke nødvendigvis forvente af eksterne, at de har så meget stolthed over projektet, som det er tilfældet her."

Sarah Erbs Ledet, Projektleder hos Koda

Forløb

Udfordringer

I projektets indledende fase var det vigtigt at få kortlagt, hvor Kodas digitale kanaler havde problemer. Derfor gennemførte Cabana kognitive UX-afklaringer og workshops sammen med Koda.

En af Kodas store udfordringer i deres daglige arbejde er at få mindre virksomheder, som eksempelvis frisører, caféer og restauranter, til at betale til den påkrævede afgift til Koda. 

I hele processen var det derfor også et omdrejningspunkt at arbejde aktivt med brugernes opfattelse af at betale musikafgift til Koda - altså at give potentielle betalere indsigt i, hvorfor afgiften er nødvendig og at det faktisk giver mening at betale den.  

Cabanas forslag til design tog derfor udgangspunkt i at optimere kommunikationen og flowet og i at gøre tilmelding og betaling mere enkel. 
   

Løsninger

Det nye kampagnesite skal hjælpe med at formidle Kodas buskaber klart og enkelt, og signup-flowet gør tilmeldingen lettilgængelig, overskuelig og gnidningsfri.

Det var en prioritet at skabe en ukompliceret brugeroplevelse, så brugerne ikke på noget tidspunkt "går i stå" eller bliver ledt på afveje. Kampagnesiden indeholder eksempelvis kun helt få klikbare elementer og signup-flowet fungerer som en "rejse", der tager brugeren med ét step af gangen.  

Projekterne med Koda har særligt haft fokus på at optimere funktionaliteten og brugeroplevelsen på tværs af virksomhedens digitale kanaler. 

Løsningerne er aktiverende og visuelt appellerende, de har fokus på at fortælle de gode Koda-historier og på at sikre tydelige call-to-actions

Cabana har leveret... 

Cabana har leveret løsninger på tværs af Kodas mange websites og interne afdelinger. Cabana har fulgt projekterne fra start til slut.

Koda har fået et fast team af medarbejdere fra Cabana, som består af frontend- og backendudviklere samt projektledere. Cabanas backend- og frontend-udviklere har i perioder siddet sammen hos Koda. Det gav optimale forhold for et tæt samarbejde, og det betød, at vi hurtigt kunne træffe kvalificerede beslutninger.

Samarbejdet fortsætter, og vi ser frem til at løse flere spændende opgaver sammen med Koda. 

Du kan klikke dig rundt på Kodas nye kampagnesite her.    
   

  • Analyse og digital strategi
  • Design og UX
  • Frontend
  • Backend
  • CMS implementering
  • Digital rådgivning
  • Daglig drift og hosting
  • Projektledelse og support