Dansk Mode og Textil

Dansk Mode & Textil
får nyt brugervenligt design

Når design møder UX kan alting ske.
Derfor satsede brancheforeningen på et nyt look, der ændrede brugerrejsen og forkortede antallet af telefonsvar. Det betød en skarpere æstetisk identitet – og mere tid til den personlige rådgivning.

Det er først og fremmest et casestudie i at tænke brugeren først.
Det handler om at levere en mere værdifuld service igennem et website, uden at give afkald på det personlige og det nærværende. I dag leverer Dansk Mode & Textil nem tilgængelig information, som driver og sikrer medlemmernes forretningsudvikling.

120 års brancherådgivning

Dansk Mode & Textil har mere end 120 års erfaring med at levere dybdegående rådgivning til mode- og tekstilbranchen, og de repræsenterer over 375 virksomheder. De kaldes branchens sikkerhedsnet og styrker medlemmerne gennem personlig rådgivning og branchenær vejledning.

Men Dansk Mode & Textils gamle website levede ganske enkelt ikke op til deres løfte om støtte brugeren i søgen efter vigtig, foretningskritisk information. Det var tid til at gentænke brugerrejsen og forstærke løftet til deres medlemmer.

Tættere på medlemmerne

Hvordan kommer vi tættere på?
Vi startede med en centrering om brugernes ønsker fra brugerinterviews og en workshop i informationsarkitektur. De konkrete forventninger omdannede vi til et nyt design og brugervenlige features i klikbare prototyper, indtil vi ramte plet.

Designet blev - ligesom Dansk Mode & Textil - baseret på behovet i brugerens hverdag.

En win-win

For når vi taler med brugerne, har de ikke brug for en masse indhold.
De har brug for rådgivning, vejledning og hjælpende guides. Der ligger store mængder viden i dokumenter og tekster, som skal gøres tilgængeligt for målgruppen. Derfor har søgning været et afgørende element - og det er den vigtigste facet for hele sitet.

Med det nye visuelle univers er websitet igen blevet overskueligt.
Det udstråler imødekommenhed og byder velkommen til at søge i DM&T's vidensbibliotek.

Men der medfølger også en anden fordel:
Ved at servicere medlemmerne bedre digitalt, kommer der betydeligt færre henvendelser over mail og telefon. Og hvad betyder det? Flere ressourcer til personlig rådgivning. En win-win for brugeren og for brancheforeningen.

Æstetisk redskab

Fordi Dansk Mode & Textils målgruppe har kærlighed og sans for det æstetiske, var det vigtigt, at den visuelle oplevelse skulle inspirere brugeren og vise de kunstneriske undertoner. Det visuelle univers blev en minimalistisk og æstetisk forening, der levede op til deres brancheløfte.

Sitet er i dag et redskab som medlemmerne kan bruge til at få den hjælp, de har brug for. Informationsarkitekturen er gentænkt fra et udefra-og-ind perspektiv, så den er flad og overskuelig.

"Det har været rigtig vigtigt for os, fordi vi vil gerne gøre det så nemt som overhovedet muligt for brugerne, at finde det de leder efter på en meget meget let og overskuelig måde" - Simon Hansen, Presse- og kommunikationschef, Dansk Mode & Textil.

Vi har set på hvordan vi kan videreføre de ting, som ligger i vores DNA som brancheorganisation, til vores website.
Det er ikke nemt at gå fra den personlige 1:1 rådgivning og få det overført i et digital regi, hvor det samtidig skal være generisk,
så det dækker alle medlemsvirksomheder.
Simon Hansen, Presse- og kommunikationschef, Dansk Mode & Textil