WEB / UX / DESIGN / STRATEGI / FRONTEND / BACKEND

Et kig ind i det nye år - Digitale koncepter, der vokser sig ind i 2018

  • December 2017

Hvad vi tager med os ind i det nye år

”Hvad sker der, hvor blev året af, har vi ikke lige fejret nytår?”. Klassiske udråb i kontoret. Året er snart ovre, vi har samlet tankerne, sat os sammen, visionære udviklere og kreative projektledere. Vi har tænkt tilbage på de største ”aha” øjeblikke, de bedste digitale fornemmelser og funderet over, hvad vi har lært i årets løb.

Her får du vores tanker omkring hvilke digitale trends, vi glædeligt tager med os ind i 2018. Vi vil være tekniske, lidt mere personlige og fuldstændigt ærlige. God læselyst!

Automation? Ja tak!

Det er svært at komme udenom. Ord som personalisering og marketing automation. De hitter og der er god grund til at vi selv, og så mange andre, kaster rundt med disse buzzwords. Automatiserede løsninger gør bare virksomheders arbejde nemmere og mere effektivt. Kundeinteraktioner og medlemsnærværet når nye højder. De brugere vi ønsker at nå, er længere fremme. Vi skal hen og møde dem hvor de er! Det hjælper automation os med. Vi kan nå mere indenfor samme tidshorisont, det kan gøre kommunikationen mere nærværende og kontakten personligere og mere autentisk. Øger det kundeloyalitet? Ja, det fortæller case - på case - på case.

Vi bliver hele tiden erfaringer rigere på at bygge stabile systemer baseret på værdifulde CRM-data. Og vi bliver klogere på de forskellige CMS’ers oplevelsesskabende platforme. Det nye år byder på flere løsninger, hvor brugerne i større grad vil få serveret den information, de har brug for. Og ikke alt muligt andet. Vi glæder os til, at præsentere sådanne casehistorier for jer i det nye år – også til vores kommende sessions.

God automation kører i baggrunden, så brugeren ikke tænker over det, fordi at outputtet der gives, har relevans. Automation skal ikke nødvendigvis være usynligt for brugeren, men det skal heller ikke forstyrre oplevelsen ved at være for tydeligt. Sååee.. Derfor handler det om at finde den pæne balance, når man arbejder med personaliseret marketing.

Et anderledes eksempel 

Hvis nu vi træder ud af vores virtuelle miljø, og giver et eksempel på automation fra den fysiske verden: Hvis du møder Britta ved disken på den lokale borgerservice, og forinden allerede har givet samtykke hos en anden myndighed til, at Britta gerne må få dine oplysninger, så forventer du også at Britta hurtigere og enklere kan hjælpe dig og give en (fantastisk) god service. 

Dagen før mødet med Britta blev du for resten også lige mindet på, hvad du skulle medbringe, hvor du skulle møde op og hvad tid (kl. 12:30, lige efter Brittas madpakke). Hvis kanalerne mellem helhedsoplevelsen spiller sammen, (fx fra en myndighed til en anden) kan den data du giver samtykke til at dele, sørge for at den service du får, bliver bedre. Så er det måske okay, at Britta allerede kender dit navn, ved hvor din lejlighed ligger og kender navnet på de offentlige ydelser du modtager, inden du træder ind af døren.

Vi vil gerne have en personlig og nærværende oplevelse (på nettet og på borgerservice), uden at vi føler, at noget presses ned over os. Formålet er at hjælpe brugeren i deres søgen efter svar. Bliver det automatiseret på en måde, så brugeren spotter et mønster, uden at det hjælper ham eller hende, kan det miste sin substans. Det er vel derfor, at vi downloader adblocker og undgår bannerannoncer.

En software, der hjælper vores kunder med at udføre marketingsopgaver automatisk, siger vi ja tak til. Det effektiviserer processerne, giver bedre resultater og øger konvertering. Her på kontoret, er vi alle enige i, at fremtidens digitale arena, kun kommer til at have yderligere søgelys på automation og et øget omdrejningspunkt omkring personalisering af data. Inkorporerer man automation optimalt, skaber man ny forretningsværdi. Vores kommende projekter vil i høj grad, centrere sig om netop dette samspil.

Hvad nu med det der machine learning?

Når vi taler marketing automation. Og digitale koncepter taget med ind i 2018, så skal vi også lige runde turen om machine learning. CMS’erne begynder at gå all in på machine learning og data management, hvilket også har været nogle af årets store overskrifter (ved Sitecore Symposium i Las Vegas i år og mange andre større events). For eksempel introduceres Cortex (i Sitecore 9) en innovativ maskinlæringsenhed med avancerede algoritmer. Cortex danner rum for machine learning i Sitecores experience platform og dette rum er blandt andet et af dem, der er værd at holde øje med!

Allerede nu kan man begynde at tænke machine learnings tekniske muligheder ind i kommende løsninger og projekter. Hvordan man strategisk kan udnytte teknologien til at bygge bro mellem adfærdsmæssige brugermønstre og de informationer, som skal vises i en kundeinteraktion.

Machine Learning kan bruges til, at gøre det næste skridt for brugeren så relevant som muligt. Algoritmen lærer over tid, hvordan brugeren mest optimalt bør imødekommes. Det er det som blandt andet kaldes “owning the experience” og det dækker over, at man handler på dét man allerede ved om kundens person og om kundens adfærdsmønstre, - men samtidig også handler på den kontekst og situation som brugeren interagerer i. Den kontekst som brugeren handler ud fra, kan fx variere alt efter hvilken device de er på (fx mobil eller tablet) og om der allerede er blevet tilføjet en vare til deres indkøbskurv.

På den måde åbner nye tekniske tiltag op for, at man kan optimere kundeoplevelsen i realtid!

Tag skridtet 

Samspillet mellem en marketing automation platform, og en selvlærende algoritme kan skabe banebrydende resultater for forretningers udviklingspotentiale. Når virksomheder allerede arbejder med tracking af brugerne, og har en velfungerende etableret marketing automation platform, kan det være oplagt at tage det næste skridt ind i ’machine learning rummet’. Når automation principperne er på plads og når virksomheden er kundedrevet giver det især mening, at begynde og udforske forskellige experiment platforme. Fordi så vil der være nok data at arbejde ud fra. Med andre ord; der skal data fra dine kunder ind i rummet, før at algoritmen kan pumpe kvalitetsrige resultater ud til dig. - ”Noget for noget – arg okay så...”. 

Vi ser det selvfølgelig som et must at følge med i denne udvikling. Vi bestræber os på hele tiden at blive klogere på hvordan machine learning som disciplin (og buzzword) passer ind i netop vores branche. Og mere specifikt; ind i vores hus og experience studio. Alle taler om det, men hvordan kan det egentlig løse vores kunders behov? Vores udviklere står klar og de glæder sig til at dykke endnu mere ned i de mange nye muligheder som blandt andet CMS’erne Umbraco og Sitecore har præsenteret i år.

Hvis vi var flere, der byggede efter samme designguide…

… ville det bare være meget nemmere for kunden, at tage løsningerne med sig og skifte mellem leverandører. Fordi vi vægter kundefordelene højt (og nej, så bliver det heller ikke mere cheesy), og fordi vi er store tilhængere af logikken bag ved standardiserede designprincipper, vil vi blandt andet fortsætte med at bygge løsninger funderet i sådanne principper. (Et eksempel er retningslinjerne bag Sitecores Helix). 

Standardiserede designprincipper hjælper os med at skabe vedligeholdelsesvenlige løsninger til vores kunder. Det hjælper kunderne med bedre support på den lange bane. Løsninger bygget efter sådanne standarder, vil næsten altid have en billet længere fremme i køen hos support.

I sidste ende handler det jo om en standardisering (hvilket selvfølgelig kan diskuteres og fortolkes, både i et konkurrent- og kundeperspektiv). Sum og sumarum; vores skarpeste udviklere har lagt hovederne i blød, og udtrykker urokkeligt at de glædeligt tager tendensen til sig, så derfor vil Helix metodologien (blandt andre) vokse sig med ind i 2018.


Vi ræsonnere os frem til, at det er den fornuftigste løsning; fordi kunderne uden tvivl, vil kunne få mere kontrol og fleksibilitet over, hvem der skal føre deres tekniske løsninger ind i fremtiden. Vi bidrager til denne tendens og derfor vokser logikken bag standardiserede designprincipper med os.

At arbejde i skyen

Cloud løsninger fra vores forskellige leverandører øger sikkerheden for os, når vi opgraderer og styrer projekter i forskellige miljøer. Vi hoster i skyen og det står helt klart, blandt vores .NET udviklere., som udtrykker at dette produkt er kommet for at blive. For os betyder det nemmere styring mellem mange forskellige projekter på en gang.

Det betyder hurtigere overgange og skift mellem miljøerne staging, test og produktion. Det letter arbejdet mod at løse flere differentierede kundebehov på en gang - både hvad angår test af nye digitale koncepter, hosting og/eller hastighed.

Skalerbarheden bag cloud løsningerne taler til os – for eksempel mulighederne i Umbracos Cloud – en af de tilbudte open sourcebaserede sky løsninger.

Områder, som kan automatiseres for os som udviklere, er bare blevet automatiseret. Vi er jo vilde med automatisering, så det er skønt også selv, at kunne drage nytte af det. Vi kommer til at bruge mindre tid på opgraderinger – og det er da rart at mærke, hvordan nye cloud løsninger på den lange bane kan spare os selv for nogle ressourcer og noget tid.

Nu når vi taler om Umbraco, skal det også nævnes at året kun har gjort os endnu mere tændte på, at følge udviklingen i Umbracos .NET baserede CMS. Vi er blevet Gold Partnerne, har været til Umbraco festival og fortsætter det tætte netværk med andre Umbracians i det nye år.

Please, kom ned på mit niveau

For så lige at runde af kommer her en lidt mere personlige erfaring, som vi har gjort os. Vi er mange, som efterhånden har prøvet at deltage til et event, hvor man ikke helt føler, at man helt kan relatere sin egen virksomheds situation til de fremhævede eksempler der præsenteres. Emnet kan være spændende nok, men når oplægsholderen ikke gør synderligt meget for, at trække det ned på et niveau, hvor vi alle sammen kan være med, så mister det bare lidt relevans.

Selvfølgelig er det interessant at høre om, hvordan Ikea, Amazon, Nike og andre enorme brands arbejder med digitale strategier, e-commerce og personalisering. Men det ville være mere interessant, hvis samme emner blev sat i perspektiv til nogle andre (og mindre) digitale, danske virksomheder - som oftere er dem deltagerne i publikum enten arbejder for eller med. Vi vil gøre en dyd i, altid at give vores sessions en relevant kontekst ved at præsentere nogle relaterbare og håndgribelige eksempler.

Slutteligt

Vi glæder os til et 2018 i digitaliseringen og brugerens tegn, med spændende nye projekter fra jer og med flere nye kræfter ombord på Cabana holdet.